ESIMERKKEJÄ TV-OHJELMAN YLEISÖVUOROVAIKUTUKSEN ERI MUODOISTA:

KATSOJAVUOROVAIKUTUS (USER)

RYHMÄVUOROVAIKUTUS (YLEISÖ)

ERIAIKAINEN

AUTOMAATTINEN

VUOROVAIKUTUS

 

 

 

Ostoskanavat, tilattavat lisätietopaketit. Oheistuotteiden myynti (ml. datapalvelut).

Automatisoidut palautejärjestelmät. Katsojalukumittaus (mahd. myös reaaliaikaisena).

 

Ohjelman moderoimattomat palautepalstat teksti-tv:ssä tai Internetissä. Jälkikäteen tehtävät yleisöäänestykset, joiden tulokset julkistetaan ohjelman katsojille.

ERIAIKAINEN

INHIMILLINEN

VUOROVAIKUTUS

 

 

 

Katsojan toiveiden, kysymysten ja ehdotusten vastaanotto eri palautekanavien kautta ennen ohjelmaa. Ohjelmapalaute ohjelman jälkeen.

 

Ohjelmaan liittyvät moderoidut keskusteluryhmät, ideahautomot ja palautekeskustelut.

REAALIAIKAINEN

EDUSTUKSELLINEN

VUOROVAIKUTUS

 

 

 

Katsojista valittavat studiovieraat tai teleyhteyksien kautta osallistumaan valitut.

 

Ennalta valittu studioyleisö. Yleisötilaisuus suoran lähetyksen lähestyspaikkana. Ryhmät tai "kerhot", jotka osallistuvat tv-ohjelmaan ja vaikuttavat sen kulkuun. Ryhminä pelattavat tietokonepelit, jotka televisioidaan.

REAALIAIKAINEN

SPONTAANI (AVOIN)

VUOROVAIKUTUS

Eri palautekanavien kautta suoraan lähetykseen poimittavat katsojien tekstiviestit, puhelut tai videoyhteydet.

Julkisessa tilassa pidettävän yleisötapahtuman tai -keskustelun suora tv-lähetys. Suorat tele-maattiset ryhmäkeskustelut. Juonnetut ryhmäpelit tv:ssä.

(Tämä lohko edustaa yleensä kalleinta ja monimutkaisinta tv-interaktiota.)

 

 

TV-OHJELMAN YLEISÖVUOROVAIKUTUS

 

KYSYMYKSIÄ:

Kenen kanssa tv-ohjelma kommunikoi?

KAKSISUUNTAISUUS: Katsojan (tv:n käyttäjän) kanssa

RYHMÄVUOROVAIKUTUS: Katsojaryhmien kanssa (ml. katsojien välinen viestintä)

Miten vuorovaikutus ohjattu?

AUTOMAATTINEN: HCI, automaattiset palvelut, rajatut vaihtoehdot

INHIMILLINEN: Ihmisten kommunikaatiota (mahd. tietokoneavusteisesti - CMC)

Aikaulottuvuus?

ERIAIKAINEN: "off-line"

REAALIAIKAINEN: "on-line", suora lähetys

Pääsy vuorovaikutukseen?

EDUSTUKSELLINEN: valittu vuorovaikutukseen osallistuja toimii muun yleisön edustajana

SPONTAANI (AVOIN): periaatteessa kuka tahansa voi osallistua

 

 

 

 

MUITA TV-VUOROVAIKUTUKSEN LAATUMUUTTUJIA

 

Vuorovaikutuksen aistiulottuvuus

Teksti, puhe, audiovisuaalinen viestintä...? (Tätä rajoittaa palautekanavan tekninen ominaisuus, kaistaleveys jne)

Vaikutuksen näkyvyys ohjelmassa?

Vuorovaikutus näkyy eri foorumilla kuin ohjelma (ei vaikuta ohjelman kulkuun) tai

Vuorovaikutuksen tyylilaji?

Kokeileva, leikillinen, sosiaalinen (lähinnä viihtymisfuntio) vai päämäärahakuinen, vakava (ratkaisu-, väittely ja argumentointi)

Sosiaaliset roolit ja niiden vaihtuvuus?

Osallistujien yhtäläinen puhevalta vai jaetut roolit (liittyy myös palautekanavan kaistaleveyteen)

Vuorovaikutuksen taloudelliset ominaisuudet?

- Rahoitusmuoto, yhteyden hinta käyttäjille

Vuorovaikutuksen laajuus ja säännöllisyys