ESIMERKKEJÄ TV-OHJELMAN YLEISÖVUOROVAIKUTUKSEN ERI MUODOISTA:
|
KATSOJAVUOROVAIKUTUS (USER) |
RYHMÄVUOROVAIKUTUS (YLEISÖ) |
|||
|
ERIAIKAINEN AUTOMAATTINEN VUOROVAIKUTUS
|
Ostoskanavat, tilattavat lisätietopaketit. Oheistuotteiden myynti (ml. datapalvelut). Automatisoidut palautejärjestelmät. Katsojalukumittaus (mahd. myös reaaliaikaisena). |
Ohjelman moderoimattomat palautepalstat teksti-tv:ssä tai Internetissä. Jälkikäteen tehtävät yleisöäänestykset, joiden tulokset julkistetaan ohjelman katsojille. |
||
|
ERIAIKAINEN INHIMILLINEN VUOROVAIKUTUS
|
Katsojan toiveiden, kysymysten ja ehdotusten vastaanotto eri palautekanavien kautta ennen ohjelmaa. Ohjelmapalaute ohjelman jälkeen. |
Ohjelmaan liittyvät moderoidut keskusteluryhmät, ideahautomot ja palautekeskustelut. |
||
|
REAALIAIKAINEN EDUSTUKSELLINEN VUOROVAIKUTUS
|
Katsojista valittavat studiovieraat tai teleyhteyksien kautta osallistumaan valitut. |
Ennalta valittu studioyleisö. Yleisötilaisuus suoran lähetyksen lähestyspaikkana. Ryhmät tai "kerhot", jotka osallistuvat tv-ohjelmaan ja vaikuttavat sen kulkuun. Ryhminä pelattavat tietokonepelit, jotka televisioidaan. |
||
|
REAALIAIKAINEN SPONTAANI (AVOIN) VUOROVAIKUTUS |
Eri palautekanavien kautta suoraan lähetykseen poimittavat katsojien tekstiviestit, puhelut tai videoyhteydet. |
Julkisessa tilassa pidettävän yleisötapahtuman tai -keskustelun suora tv-lähetys. Suorat tele-maattiset ryhmäkeskustelut. Juonnetut ryhmäpelit tv:ssä. (Tämä lohko edustaa yleensä kalleinta ja monimutkaisinta tv-interaktiota.) |
||
TV-OHJELMAN YLEISÖVUOROVAIKUTUS
KYSYMYKSIÄ:
Kenen kanssa tv-ohjelma kommunikoi?
KAKSISUUNTAISUUS: Katsojan (tv:n käyttäjän) kanssa
RYHMÄVUOROVAIKUTUS: Katsojaryhmien kanssa (ml. katsojien välinen viestintä)
Miten vuorovaikutus ohjattu?
AUTOMAATTINEN: HCI, automaattiset palvelut, rajatut vaihtoehdot
INHIMILLINEN: Ihmisten kommunikaatiota (mahd. tietokoneavusteisesti - CMC)
Aikaulottuvuus?
ERIAIKAINEN: "off-line"
REAALIAIKAINEN: "on-line", suora lähetys
Pääsy vuorovaikutukseen?
EDUSTUKSELLINEN: valittu vuorovaikutukseen osallistuja toimii muun yleisön edustajana
SPONTAANI (AVOIN): periaatteessa kuka tahansa voi osallistua
MUITA TV-VUOROVAIKUTUKSEN LAATUMUUTTUJIA
Vuorovaikutuksen aistiulottuvuus
Teksti, puhe, audiovisuaalinen viestintä...? (Tätä rajoittaa palautekanavan tekninen ominaisuus, kaistaleveys jne)
Vaikutuksen näkyvyys ohjelmassa?
Vuorovaikutus näkyy eri foorumilla kuin ohjelma (ei vaikuta ohjelman kulkuun) tai
Vuorovaikutuksen tyylilaji?
Kokeileva, leikillinen, sosiaalinen (lähinnä viihtymisfuntio) vai päämäärahakuinen, vakava (ratkaisu-, väittely ja argumentointi)
Sosiaaliset roolit ja niiden vaihtuvuus?
Osallistujien yhtäläinen puhevalta vai jaetut roolit (liittyy myös palautekanavan kaistaleveyteen)
Vuorovaikutuksen taloudelliset ominaisuudet?
- Rahoitusmuoto, yhteyden hinta käyttäjille
Vuorovaikutuksen laajuus ja säännöllisyys