Picture from me when I'm piloting the model

About my RC-Hobby

T�m� artikkeli kertoo RC-lennokki-harrastuksestani.

P�ivitetty 9.2.1996

Aloitin lennokki-harrastuksen jo pienen� poikana. Minulla oli muutamia vapaasti lent�vi� liidokkeja. Oli tietenkin pakolliset: Eka, Toka sek� muutama muukin: Esko 1, Esa sek� kumimoottorilennokki Viri, joka muistuttikin jo hieman aivan oikeaa lentokonetta.



Pictures from my Riser Picture 
from My Riser Sitten harrastukseni hieman hiipui, kunnes aloin k�yd� SRK:n pienoismalli/ lennokki kerhossa (toimin itseasiassa kerhon toisena vet�j�n� 92-93). Kerhopalkkiona sain radio-ohjatun liidokin, merkilt��n Riser, joka on 2 toiminen liidokki. Lennokkia voidaan ohjata pyrst�ss� olevilla vaaka- ja korkeusper�simill�. Aluksi lenn�ttelimme konetta k�dest� heitt�m�ll�, mutta lentoaika j�i kovin lyhyeksi. Niinp� kerholle hankittiin 30 m pitk� kuminauha, jonka jatkeena oli 60 m kalastussiimaa. T�m�n j�lkeen kuminauha venytettiin kaksin kertaiseksi, jonka j�lkeen kone laitettiin vetokoukustaan kiinni siimaan ja irti... Koneen sai nousemaan n. 100 m, jonka j�lkeen alkoi nautinto kaarrellessa iltataivaalla alasp�in mahdollisimman hitaasti. Toisinaan tietysti harjoittelimme silmukoita ja onnistuivathan ne, aika useasti.....



Picture of making Eagle 2 Sitten mieli alkoi tehd� moottorikonetta, ettei aina tarvitsisi k�vell� kuminauhaa venytt�m�ss� ja ett� lentoaika pidentyisi. Hankin siis yht� aikaa kaverin kanssa Eagle 2 -merkkisen harjoittelukoneen. Moottorina siin� on O.S. 40 FP, jonka iskutilavuus on 6.49 cm^3 ja kierrokset 2,000-16,000 r/min. Lennokki valmistui verkkaisesti n.1,5 vuodessa, mutta mielest�ni tuloskin oli sen mukaista, ett� kannatti odottaa. Lennokki on nelitoiminen eli koneetta voidaan ohjata nelj�ll� erillisell� liikkeell�: Korkeus- ja sivuper�sin, siiven takarunassa olevat siivekkeet ja kaasun s��t�. Ohjaus tapahtuu aivan samoin kuin isoissa matkustajakoneissakin.




Take of with Eagle 2 Ja sitten joskus loppu kes�st� 1994. Pienten moottorin s��t� ongelmien j�lkeen k�det vapisten ja kylm�n hien noustessa pintaan oli teht�v� ensilentoni moottorilennokilla. Ensimm�isell� lennolla kone ei viel� ollut t�ysin oikeissa s��d�iss� eik� antanut riitt�v�sti kierroksia, jotta kone olisi jaksanut nousta ilmaan ja niip� lento j�ikin lyhyeksi n. 20m. Moottori k�yntiin ja lis�� kaasuttajan neulan s��t�mist� ja uusi yritys. Nyt onnistuu ja kone nouseekin syv�n niiauksen j�lkeen ilmaan ja saan kahmittua korkeutta... Ensimm�inen lentoni p��ttyy l�hes onnelliseen laskeutumiseen. Alastulo oli l�hes tasainen, mutta moottorille rakennettu t�rin�eristys oli liian joustava ja seurauksena siit� kaasuttajan neula p��see iskeytym��n koneen runkoon ja neula katkeaa. Sill� kertaa lenn�tykset p��ttyv�t t�h�n ja kotiin korjaamaan asiaa. Rungosta otin pois n. 5cm x 5cm palan ja uusi neula tilaukseen.

Muita vakavampia vaurioita Eagle 2 ei olekaan sitten saanut, toisin kuin vanhempi liidokkini Riser, josta on muutaman kerran murtunut s�leiksi runko ja siipi, mutta edelleen kone on t�ysin lentokelpoinen.



Joitakin lennokkiaiheisia linkkej�:


Jukka Siiril�n lennokkisivut
RAKU r.y.
J�mij�rvell� tapahtuu...