About my RC-Hobby
T�m� artikkeli kertoo RC-lennokki-harrastuksestani.
P�ivitetty 9.2.1996
Aloitin lennokki-harrastuksen jo pienen� poikana. Minulla oli
muutamia vapaasti lent�vi� liidokkeja. Oli tietenkin pakolliset:
Eka, Toka sek� muutama muukin: Esko 1, Esa sek� kumimoottorilennokki
Viri, joka muistuttikin jo hieman aivan oikeaa lentokonetta.
Sitten harrastukseni hieman hiipui, kunnes aloin k�yd� SRK:n
pienoismalli/
lennokki kerhossa (toimin itseasiassa kerhon toisena vet�j�n�
92-93). Kerhopalkkiona sain radio-ohjatun liidokin, merkilt��n Riser,
joka on 2 toiminen liidokki. Lennokkia voidaan
ohjata pyrst�ss� olevilla vaaka- ja korkeusper�simill�.
Aluksi lenn�ttelimme konetta k�dest� heitt�m�ll�,
mutta lentoaika j�i kovin lyhyeksi. Niinp� kerholle
hankittiin 30 m pitk� kuminauha, jonka jatkeena oli
60 m kalastussiimaa. T�m�n j�lkeen kuminauha venytettiin
kaksin kertaiseksi, jonka j�lkeen kone laitettiin vetokoukustaan
kiinni siimaan ja irti... Koneen sai nousemaan n. 100 m,
jonka j�lkeen alkoi nautinto kaarrellessa iltataivaalla alasp�in
mahdollisimman hitaasti. Toisinaan tietysti harjoittelimme silmukoita ja onnistuivathan ne, aika useasti.....
Sitten mieli alkoi tehd� moottorikonetta, ettei aina tarvitsisi k�vell�
kuminauhaa venytt�m�ss� ja ett� lentoaika pidentyisi. Hankin siis yht�
aikaa kaverin kanssa Eagle 2 -merkkisen harjoittelukoneen. Moottorina
siin� on O.S. 40 FP, jonka iskutilavuus on 6.49 cm^3 ja kierrokset
2,000-16,000 r/min. Lennokki valmistui verkkaisesti n.1,5 vuodessa, mutta
mielest�ni tuloskin oli sen mukaista, ett� kannatti odottaa. Lennokki on
nelitoiminen eli koneetta voidaan ohjata nelj�ll� erillisell� liikkeell�:
Korkeus- ja sivuper�sin, siiven takarunassa olevat
siivekkeet ja kaasun s��t�. Ohjaus tapahtuu aivan samoin kuin isoissa
matkustajakoneissakin.
Ja sitten joskus loppu kes�st� 1994. Pienten moottorin s��t� ongelmien
j�lkeen k�det vapisten ja kylm�n hien noustessa pintaan oli teht�v� ensilentoni
moottorilennokilla. Ensimm�isell� lennolla kone ei viel� ollut
t�ysin oikeissa s��d�iss� eik� antanut riitt�v�sti kierroksia, jotta kone
olisi jaksanut nousta ilmaan ja niip� lento j�ikin lyhyeksi n. 20m.
Moottori k�yntiin ja lis�� kaasuttajan neulan s��t�mist� ja uusi yritys.
Nyt onnistuu ja kone nouseekin syv�n niiauksen j�lkeen ilmaan ja saan
kahmittua korkeutta... Ensimm�inen lentoni p��ttyy l�hes onnelliseen
laskeutumiseen. Alastulo oli l�hes tasainen, mutta moottorille rakennettu
t�rin�eristys oli liian joustava ja seurauksena siit� kaasuttajan neula
p��see iskeytym��n koneen runkoon ja neula katkeaa. Sill� kertaa lenn�tykset
p��ttyv�t t�h�n ja kotiin korjaamaan asiaa. Rungosta otin pois n. 5cm x 5cm
palan ja uusi neula tilaukseen.
Muita vakavampia vaurioita Eagle 2 ei olekaan sitten saanut, toisin kuin
vanhempi liidokkini Riser, josta on muutaman kerran murtunut s�leiksi runko
ja siipi, mutta edelleen kone on t�ysin lentokelpoinen.
Joitakin lennokkiaiheisia linkkej�:
Jukka Siiril�n
lennokkisivut
RAKU r.y.
J�mij�rvell� tapahtuu...