TLT-30100 Tietoturvallisuuden perusteet (3op), tavoitteesta yhteisöllisyyteen
Perustavoite
Opinto-oppaan mukaan opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa tietoturvaan ja tietosuojaan liittyviä uhkia ja vastuita;
- osaa käyttää uhkien torjunnan menetelmiä siinä määrin kuin on tarpeen tietotekniikan
opinnoissa ja
yhteiskunnassa;
- osaa etsiä ja soveltaa lisätietoja, kun niitä aikanaan työelämässä tarvitaan.
Tavoitteen tarkennuksia
Perustavoitteesta johtuu joitakin osatavoitteita, joiden kautta voi erityisesti motivoitua
useisiin Harpo-portaalin automaattisesti arvioitaviin harjoitustehtäviin. Tavoitteena on, että opiskelija
- tuntee ja tietää tuntevansa tietoyhteiskunnassa tarvittavat tietoturvallisuuden perustoimet ja pystyy
soveltamaan niitä.
- osaa toteuttaa edellistä vaativampia omakohtaisia tietoturvatoimia, joita voidaan tarvita tietotekniikan
ammatissa.
- tietää mitä ja millä tavalla asioista kerrotaan eritasoisissa säännöissä: ohjeissa, politiikoissa ja laeissa.
- osaa tulkita näitä tekstejä ja osaa selittää millaisia tekijöitä niiden taustalla on.
- osaa nimetä millaisia tietoturvatavoitteita tavanomaisissa tietojärjestelmissä esiintyy ja millaisilla toimilla
niihin päästään.
Yhteisöllisyys
Kaikki kurssin opiskelijat ovat tekemisissä tietoturvan kanssa päivittäin. Siksi kurssilla
voidaan jakaa paljon tietoa ja näkemyksiä osallistujien kesken. Useat Harpo-portaalin
harjoitustehtävät ovat tätä tyyppiä -- sen lisäksi siis, että niistä on tarkoitus itsekin oppia ja
hankkia pisteitä tenttiin.
Toisille tiedoksi, opiksi tai malliksi on tarjolla seuraavanlaisia asioita. Mainitaan aluksi
helpoin ja vaikein tehtävä. Näiden tulokset ovat kaikkien kurssilaisten nähtävillä. Tulokset
edustavat
- tilastotietoa.
- Kysely, josta ei siis näytetä yksittäisiä vastauksia.
- Toisin kuin muut, tämä arvioidaan automaattisesti, vastausten määrän perusteella.
- kehittynyttä ajattelutapaa, jollaista tietoturva-alalla tarvitaan: ideoita sekä puolustukseen että hyökkäykseen.
- Innovointitehtävä: kehitysideoita ja vilungit.
Ryhmittäin tulee näkyville:
- omia parhaita käytäntöjä
- Kilpa 1 ja 2: yksityisyys ja aineistot
- osaamisen mittareita
- Kilpa 3: tenttitehtävän kaltaisia rastitehtäviä
- todellisia esimerkkejä ja oppimiskokemuksia.
- Opra: alku- ja lopputehtävä: oma tavoite ja toteutuminen sekä
- tapausesimerkki ja siihen liittyvät opit
- oman tietojenkäsittelyn turvaamisen tavallisia menettelyjä.
- Kuusi ryhmätehtävää, joista viimeisessä on useita vaihtoehtoja
- avoimet kysymykset ja tavanomaiset kehitysideat.
- Opra: ryhmätehtävien 3-kysymykset.
Vaikka ryhmätehtäviä ei tekisikään
kasvokkain, ryhmä on kuitenkin olemassa ja sille näkyy kuhunkin aiheeseen liittyvä 3-kysymyksen
vastaus. Isompia ideoita vartenhan ovat kilpailut ja innovoinnit.