TIE-30100 Tietoturvallisuuden perusteet (3op), työnkulku Harpossa ja ryhmissä
POP-ilmoittautuneille opiskelijoille lähetetään opetusperiodin alkaessa aloitusviesti, jossa kerrotaan
Harpon rekisteröitymiskoodi. Mikäli POP-ilmoittautuminen on jäänyt tekemättä, pitää lähettää
sähköpostia opettajalle (ks. sivun alussa). Kurssille pääsee kyllä mukaan, yleensä muutaman päivän viiveellä.
Opiskelijanumero ja student.tut.fi-osoite tarvitaan viestissä.
Harpoon rekisteröidytään syöttämällä luennoilla ja sähköpostissa kerrottu avain ja muodostamalla itselle
vaatimusten mukainen salasana. Rekisteröityminen on mahdollista vain niille, joiden opiskelijanumero ja
sähköpostiosoite on syötetty Harpon tietokantaan. Opiskelijanumero toimii käyttäjätunnuksena. Rekisteröitymisen
jälkeen opiskelija voi kirjautua Harpoon ja alkaa tehdä kolmenlaisia tehtäviä:
- Automaattisesti tarkistettavia harjoitteita ja lukutehtäviä
- Opra eli oppimisraportti: omat tuotokset, ja toisten ryhmäläisten alku- ja loppuraporttien äänestys
- Kilpatehtävät: omat tuotokset ja toisten ryhmäläisten tuotosten äänestys
Jos opiskelija haluaa osallistua oppimisraporttiin tai kilpailuihin, hänen pitää rekisteröityä Harpoon hyvissä
ajoin ennen näiden määräaikoja. Aluksi hänen täytyy kirjoittaa vastaus aloitustehtävään. Tämä vie hänet jäseneksi
seuraavaan ryhmään, jossa on tilaa, ja hän voi saada toisten ryhmäläisten puollon aloitustehtävälleen. Riittävä
määrä puoltoja avaa oppimisraportin. Kilpailu avautuu jo ryhmän jäsenyydellä.
Suurin osa oppimisraportin tuottamista pisteistä tulee ryhmätehtävien raportoinneista. Ryhmätehtävät on tarkoitettu
opiskeltavaksi vuorovaikutuksessa toisten samaan Harpo-ryhmään kuuluvien kanssa. Ryhmän jäsenille voi lähettää
sähköpostia Harpon kautta ja sopia tapaamisia. Ajatuksena on että jokainen saa vuorollaan esitellä toisille paikan
päällä jonkin [asentamansa ja] opettelemansa ohjelman tai mekanismin käyttöä tietokoneella[an].
Ohjelmat voi itse valita, tehtävän asettamissa rajoissa tietenkin. Ohjeissa on annettu esimerkkejä. Tapaamisten
määrä voi olla jokin muu kuin kuusi, mutta on hyvä keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Periaatteessa kaikki
tehtävät voisi tehdä toisistaan riippumattomissa ryhmissä tilanteen mukaan. Kiinteästä ryhmästä on kuitenkin etua
oppimiselle ja siksi lähtökohdaksi on annettu Harpo-ryhmät. Niiden 12 jäsenestä pitäisi löytyä sopivasti
aktiivisuutta halukkaille, parhaimmillaan kahdessa tai kolmessa aliryhmässä.
Annettujen tehtävien lisäksi ryhmän jäsenet voivat tukea toisiaan kurssin muun opiskelun suhteen. Erityisesti
aliryhmissä kannattaisi keskustella kilpailutehtävistä. Vaikka ryhmän jäsenet kilpailevat myös keskenään, niin
politiikan yhteinen hiominen kannattaa, jos sillä saa kaikki palkintopisteet omaan aliryhmään. Aliryhmäytyminen ei
sinänsä ole välttämätöntä ja ryhmätehtäviä voi tehdä myös itsekseen tai raportoida jostain aiemmin jo tekemästään
kokeilusta.
Opiskelija voi alkaa kirjoittaa kilpailuratkaisujaan, kun hän on rekisteröitynyt Harpoon ja päässyt ryhmään.
Kirjoitusajat päättyvät runsaan 2:n, 5:n ja 8:n viikon kuluttua periodin alusta lukien (tiistai-iltana). Sen
jälkeen pitää vajaan viikon kuluessa (sunnuntaihin mennessä) äänestää hyväksyttävistä ja parhaista. Näin kannattaa
tehdä jo sen takia, että itsellekin voi antaa ääniä, mutta äänestyksiin osallistuminen on välttämätöntä, jotta
voisi saada osallistumispisteet tai Opra-pisteet hyväkseen.
Automaatti- ja ryhmätehtävät saa tehdä milloin ja missä järjestyksessä tahansa, kunhan ne ja raportti tulevat ennen
kurssin 1. tenttiä. Alkuraportti kannattaa varmasti tehdä varhaisessa vaiheessa, vaikka sille ei olekaan
asettu määräaikaa. Tällöin ei tarvitse ruveta ryhmäsähköpostilla pyytelemään toisilta puoltoja, kun he ovat jo
edenneet muihin tehtäviin.
Ensimmäisen tentin jälkeen voi vielä kerätä puuttuvia automaattipisteitä seuraavaa tenttiä varten. Aiempaan
tenttiin ne eivät vaikuta, eikä 1. tentin jälkeen voi enää hankkia lisää muita alkupisteitä. Ensimmäisen ja
toisen tentin jälkeen nollataan epäonnistumiset automaattitehtävissä, joissa yrityskerrat on käytetty loppuun.
Näin seuraavaan tenttiin pääsee yrittämään uudestaan näitä tehtäviä.