/* * Lausekielinen ohjelmointi II. * * Ohjelma, joka lukee käyttäjältä merkkijonoja, kunnes saadaan silmukan * pysäyttävä syöte. Silmukkaa ohjataan lippumuuttujalla. * * Jorma Laurikkala (jorma.laurikkala@tuni.fi). * * Viimeksi muutettu 30.10.2019. * */ // Otetaan käyttöön Scanner-luokka java.util-pakkauksesta. import java.util.Scanner; public class Lukija2 { public static void main(String[] args) { // Tervehditään käyttäjää ja kerrotaan ohjelmasta. System.out.println("Moi! Luen merkkijonoja, kunnes sanot \"Spam!\"."); // Esitellään viite (muuttuja), luodaan syötevirtaa lukeva olio // ja liitetään viite olioon. Scanner lukija = new Scanner(System.in); // Esitellään ja alustetaan lippumuuttuja. boolean jatketaan = true; // Luetaan syötteitä, kunnes lippumuuttujan arvo muuttuu. // Jälkiehtoinen rakenne on luonteva valinta, koska silmukka // suoritetaan aina vähintään kerran. do { // Luetaan syöte. System.out.println("Sano jotain:"); String merkit = lukija.nextLine(); // Liputetaan tarvittaessa. if (merkit.equals("Spam!")) { jatketaan = false; } } while (jatketaan); } }