Jaskan rataprojekti

Tämä teksti lienee jonkinlainen blogi, koska jatkan sitä vain eteenpäin. Päivämäärät puuttuu, mutta puuttukoon.

Ehkä jaksan jäsennöidä tästä joskus vähän fiksumman kokonaisuuden, mutta kunhan kirjoittelen ylös asioita tällä hetkellä.

Pienoisrautatien luonnos versio 1.0

Lähtökohtia suunnitelmalle

Ongelmia

Luonnos versio 1.1

Pohjapiirustus

Havainnekuva

Tällaisen kasvin hangessa töröttämässä nähtyäni ajattelin koittaa tehdä tästä muotoilemalla ja maalaamalla puunrunkoja. Jotain lehviä varmasti kannattaa lisätä.

Radan moduulit olisi niin vaihtokelpoisia, että rataa voisi varioida melko vapaasti kulloisenkin tilan mukaan.

Taidan tyytyä Bilteman vaihdemoottoreihin ;) Rautalanka releen liikkuvassa osassa kääntää alta päin vaihteen. Tämä kuluttaa koko ajan virtaa, kun on toisessa asennossa, mutta eiköhän akkulaturi anna virtaa...

Tulipa testattua tämä vaihdemoottori ja se jaksoi kääntää ainakin Piko vaihteen, vaikka vaihteessa on sellainen jousisysteemi paikoillaan. Aikamoista ääntä tosin pitää tuo rele päällä ollessaan. Se johtunee tasasuunnatun vaihtovirran epätasaisuudesta. Tarvitaan luultavasti kondensaattori suodattamaan jännitevaihtelu. Eiköhän tuo kuitenkin oteta käyttöön. Hinta taisi olla noin 2,5€ / kpl.

Vaihteista en taida tehdä digitaalisia, koska en luullakseni saisi siitä mitään merkittävää lisähyötyä. Lisäkustannuksia taas tulisi paljon.

Vihdoin rakentamaan...

Runkopaloja. Siinä ei kauaa nokka tuhissut ja mittatarkkuus lienee aika huono. Kyllä ne palat silti pistetään toisiinsa sopimaan!

Nuo ovat 400 mm leveitä ja pituus 600 ja 900. Vanhojen keittiökalusteiden kierrätystä parhaimmillaan.

Herää kysymys, tarvitaanko jonkinlaiset ristikkäistuet? Tuohan voi muuttua muodoltaan suunnikkaaksi aika helposti.

Kaarre voisi olla tällainen. Pikon kiskoja kellarin betonilattialla.

Millainen profiili pitäisi olla? En tiedä... Tässä on käytetty ATUa pohjana. Raideparin etäisyys keskeltä keskelle lienee käytännöllisesti PIKOn standardi 61,5mm. Tässä on penkkaa vähän jyrkennetty edelliseen profiiliin nähden. Joissain rhk:n kuvissa penkka näyttäisi jopa 45-asteiselta, mutta ehkä teen vähän loivemman kumminkin.

Eräs ongelma on se, että haluaisin mahdollistaa myös sähkökauston käytön, mutta radan sähköistäminen ei oikein taida luontua tässä moduuliajattelussa. Johdot taitaa jäädä väliin, jolloin rata näyttää hyvältä 70-luvun alun tilanteelta pääradalla.

Tulipa valmistettua standardi-profiilin sabluuna vanerilevystä. Tämän avulla voi helpolla tarkistaa, että päätyprofiili on kunnossa ja tismalleen yhteensopiva. Taidan tehdä Fremo-tyyppisen kytköksen, jossa moduulien väliin ei tule kiskoliittimiä, vaan kiskot yksinkertaisesti kohdistetaan mahdollisimman tarkasti ja kiskon sisäpintaa vähän viilataan, jotta pieni mittavirhe ei suistaisi junaa.

Homma etenee. Yksi moduuli on jo kohta sorastusvaiheessa. Tässä vähän näkyy naulaussysteemiä. Naulan tehtävä on varmistaa, että kisko on justiinsa oikeassa kohtaa suhteessa sabluunaan. Tuo pitää juottaa kiinni. Lisäksi kannattaa viilata kiskon pään sisäpinta hivenen kiilaksi, jottei junat suistu rajakohdassa. Fremon idea, mutta ruuvi on korvattu naulalla.

Loivat (r = ~1500) ja hivenen kallistetut mutkat. Korkkia on kiilattu hivenen kallelleen liimauksen yhteydessä.

Tässä on koitettu pitää väli oikeana tuollaisen lovetun palan avulla

Näkyisiköhän tässä vähän noita kallistuksia. Astelukuja en osaa sanoa. Silmämääräinen kallistus ja liitoksessa tietenkin täysin suorassa. Sitten sen parhaiten näkee, kun saa junan tuohon päälle.

Kiskot ei ole ylemmästä päästä vielä kiinni, mutta alemmasta ne on juotettu messinkinauloihin. Eiköhän pysy hyvin kohdillaan. Sabluunan kanssa tuli täsmättyä sijainti ihan tarkasti.

Tällainen toinen pitää tehdä peilikuvana vielä ja sitten ne 8 muuta palaa. Taidan kuitenkin tehdä joihinkin paloihin jo maastoa ennen, kuin teen ihan kaikkia kiskotuksia.

Tarkoitus oli katsoa, tuliko kallistuksesta järkevä. Sen verran on näköjään "Pendoliinon vikaa" näissä jenkkitavaravaunuissa, että alunperin pienempi kallistus näyttää tässä suuremmalta... Tarvii tutkia asia uudestaan vähän jäykemmällä kalustolla. Maaston pohjaksi tuleva verkko on tässä paikallaan.

Tuohon palaan tuli jo paperimassat paikalleen. Massa ei ollut kovin hyvää ja muutan reseptiä seuraavaan erään lisäämällä kokeeksi kipsiä sekaan.

Joku tarkka varmasti jo huomasikin, että päätyprofiilissani ei ole kädensijoja. FREMOissa on. Muutan tuota profiilia opittuani, miksi kädensijat pitää olla... Onneksi ei tullut isoa vauriota. ;-)

Seuraava sivu ->